tisdag 12 augusti 2008

Hujeda mig....

Mina två äldsta barn skulle kunna ha haft körkort för länge sedan. Men nu har de inte det. Det är nog lite mitt fel…eller ganska mycket mitt fel. Jag har inte varit den allra mest pådrivande i denna fråga. Skäms, skäms, skäms på mig!!
I och för sig har det sina fördelar t.ex. ingen som vill/måste låna bilen, låga bensinkostnader och jag slipper sitta på nålar när de är ute på vägarna.

Men nu känner jag att stunden är kommen då jag måste styra upp detta. Dags att lämna över rattmuffen till nya och yngre talanger….
Det är bara ett litet, litet krux.
Det var inte så länge sedan jag själv tog körkort. Dock tillräckligt många år för att få övningsköra med dem. Men inte tillräckligt många år för att kunna slå mig för bröstet och säga, - Det här kan jag!!!
Jag tycker nog att det kommer bli lite läskigt att sitta i passagerarsätet.

Dessutom, och detta är det mesta allvarliga tror jag, är att jag saknar lokalsinne!!
Ja skratta ni…men det är faktiskt sant. Zip zip zero lokalsinne…

Alltså vi pratar om en virrpanna som kvällen innan sonen ska ha bortamatch måste provköra vägen till sporthallen för att kunna hitta rätt och komma i tid när det verkligen gäller.

Alltså vi pratar om en virrpanna som när hon kör vilse följer efter en främmande bil och hoppas att den föraren är på väg åt rätt håll….d.v.s åt det håll jag ska. Kan för övrigt tala om att den metoden funkar i de flesta svenska städer inkl. Stockholms innerstad....tar bara liiiite längre tid innan man är i mål.

Så även om jag nu styr upp det här med ungarnas körkort. Om jag går de kurser som är obligatoriska för att få handleda blivande körkortsaspiranter så känns det inte så tryggt eller enkelt. Jag tror att mina barn är beredda att hålla med. Äldsta sonen sa en gång; ”det är så roligt att åka med mamma för man vet inte om eller när man kommer fram eller vilka platser man får se utmed vägen”

Så jag vet faktiskt inte om det är en så smart idé det här att jag ska hjälpa barnen att bli brillianta bilförare. Det känns mer som att det här med övningskörningen kommer att bli lite som om en blind leder en blind.

Men friskt vågat hälften vunnet….Nu kör vi!!!!

3 kommentarer:

tanja sa...

Jag svarar på din fråga här också

Garnet kommer från plassard och finns att köpa på t ex garnharvan.se. Det enfärgade heter flore och effekt garnet
mineral
Sjalen är rätstickad på 80 cm rundstickor 10 mm och jag har inte stickat efter något speciellt mönster. Jag började med att lägga up 16 maskor sen ökade jag en maska innanför kantmaskan i början och slutet av varje varv. Jag använde tre färger mohair och stickade ca 7-9 varv enfärgat, 3 varv effektgarn, 7-9 varv med ny färg, 3 varv effektgarn igen osv
Maska av löst när sjalen är i önskad längd. Jag har sen bara knytit ihop fästtrådarna och klippt de ca 8-10 cm långa och sparat som fransar.

Majsanochmalla sa...

Du... Opration av GPS kan det vara något? Jag funderar på det när det gäller ett av mina barn... Kan faktiskt vara bra fiffigt! ;-)

Pok

Mallahittafaktisktbralla

Suzie sa...

Jag fick en GPS men den visar fel ibland...så det blir till att provköra kvällen innan i allafall för att försäkra sig om att GPS´en verkligen hittar.
Suck, jag är nog ett hopplöst fall...