måndag 9 mars 2009

Novisen vid spisen...

Jag är inte och har aldrig varit någon mästerkockstalang.

Mina kokkonster är ytterst begränsade eftersom jag har prioriterat annat här i livet än att stå vid spisen.

Att tillbringa tid med mina barn tillexempel.

Just den här veckan hade jag dock önskat att jag ägnat mer tid åt grytor och långkok.

Och kanske varit mer uppmärksam på hemkunskapen i skolan.

Vi har en utbytesstudent boende hos oss i en vecka.

Han kommer från de fina mat- och vindistrikten i Italien.

Just nu är min högsta önskan att hans bestående minne av Sverige inte skall vara matförgiftning och näringsbrist....

5 kommentarer:

Majsanochmalla sa...

En snabbis:

1 dl olivolja..
2-3 krossade vitlöksklyftor
3-4msk basilika
3-4 msk dragon
1 burk krossade tomater
3-4 msk tomatpure

Låt puttra en 1/2 timme...

Häll ner 3 dl grädde och låt puttra en 1/2 timme till... Salta och svartpeppra! Smaka av!

Serveras med pasta
och värsta grymma parmesanosten.. Riven vid bordet.. Pecorinon är också god till.

Baguette och fräsch sallad med avokado//rostade pinjenötter/sallad och tomater..

Skitlätt och skitgott!

Pok

Malladenhärsåsenkanallabralla

Majsanochmalla sa...

Kan bara inte låta bli att slänga in en favvo till..

1,5 kg blandat kött, kalv, gris, nöt eller kanske något vilt.. Skäres i grytbitar..

Ner i järngrytan, fyll på med vatten så att alla grytbitar täcks.

släng ner 10 lagerblad och lika många vitpepparkorn. Skjuts in i ugnen på 225 grader. Med locket på.. Efter en 3-4 timmar är köttet så mört att det faller i bitar! Spadet är simmigt och jättegott till hemmagjord coleslow & kokt potatis... Mumsigt värre!

Coleslow:

lika mycket rivna morötter som finstrimlad vikål, blandas med creme fraiche och dijonsenap.. Smaka av så det känns bra.. Glöm inte salt och peppar!

Pok

Mallavadfanhartagitåtmigbralla?

Majsanochmalla sa...

Fick du chocken Allan?!?!
;-)

Ha en härlig helg!

Pok

Mallaskastädanubralla

Majsanochmalla sa...

Skit i maten nu gumman!

Pok

Mallahaenbrahelgbralla

MonasUniversum sa...

HAAAAALLLÅÅÅÅÅÅ?!

ANYBODY HERE????!!