tisdag 11 november 2008

Som ketchup ungefär...

Vi hade handledning på jobbet idag. Vi pratade om prestationskrav och hög ambitionsnivå. De flesta på min arbetsplats lider av detta mer eller mindre.
Jag som är rätt ny i yrket har fruktansvärda krav på mig själv, på alla områden både på jobbet och privat.
På handledningen pratade vi om vikten av att stanna upp ibland och lyssna till vår inre dialog. De där reflektionerna och tankarna som far runt i huvudet men som vi inte säger högt. Periodvis är jag duktig på att lyssna innåt....men när hjulen rullar för snabbt och livet rusar fram som X2000 så slår blir jag lomhörd. Hör inte ett skvatt av vad min inre dialog försöker säga mig.

Ikväll tog jag paus....
Åkte ut till min favvo butik, satte mig på en stol och tittade på när glada tjejer i olika åldrar lät kreativiteten föda fritt. Det skapades högt och lågt, helt underbart att se. Själv satt jag där och hade inga krav på mig själv. Denna kväll skulle jag bara inspireras och smittas av andras skapande kraft.

Och som jag smittades....Nu sitter jag här klockan 01,36 på natten med vardagsrumsbordet fyllt av papper, färg och stämplar. I soffan ligger knappar, band och 1000 andra små pryttlar och pinaler osm jag inte kan namnet på.
Hur många färdiga alster jag hunnit klart? Inte ett enda....jag har bara botaniserat, lekt och testat. Jag som inte rört dessa sker på flera måander känns det som kan nu inte sluta.
Ja som ketchup...först kommer ingenting, sen kommer....ingenting...men sen kommer allt...på en gång!!
Om jag lärt mig något? Jo, att vissa små färgduttar inte går att göra rent. Att en viss nyinköpt penna inte funkar hur man än skakar och har sig.

Men framförallt har jag lärt mig att lyssna på min inre dialog och ta pauser lite oftare. Men i morgon bitti kommer jag lyssna på sonens lärare eftersom vi ska på utvecklingssamtal.

Hur ofta planerar du in pauser??

6 kommentarer:

Malin sa...

Öööh paus? Nej det ordet kan jag inte. Vilar mentalt när jag kör bil, räcker inte det? Tyvärr har jag bara 5 minuter hem, men änså.

Kul att se dig igår.

kram!

Majsanochmalla sa...

Kul attses...o blev glad att du var just du....kram masjan

Monica sa...

Jag forsöker ta in pauser ,men jag vet inte om jag är så bra på det !
Kul att ses igår o kul att få prova att klippa o klistra ;)

vi kanske ses den 28?
Kram M

Majsanochmalla sa...

Mental paus.. Jojo!! Varje kväll, när ungarna lagt sig.

Du.. Min Stora T.. Sa att du var så vacker.. Och mysig! Lägg det på minnet!

Pok

MallatyckersomSTbralla

Suzie sa...

Tack snälla ni! Jag tyckte det var jättekul att få träffa er och prata lite med er alla.

Malin, jag hoppas vi ses snart igen.

Majsan, vem är du vem är jag? Nu vet vi...jättekul att vi/du fick se vem som gömde sig bakom alla inlägg.

Monica, jag hoppas verkligen vi ses den 28:e.

Malla, det var tider det när ungarna la sig före mig. Guldstunder!
Hälsa ST och LT att de är/var underbara ungar. Trevliga, mysiga och väluppfostrade på alla sätt och vis. Att ST tyckte om mig har en enkel förklaring, jag gillade henne och sånt känner barn.

Kram på er ALLA!!

Majsanochmalla sa...

Tack för din fina ord om mina älsklingar.. Jag läste för dem och de solade sig i din glans en lång stund.. Det är så viktigt och värdefullt att få höra från andra vuxna att man bra... Så´nt borde alla barn få vara med om!

Pok

Mallavarräddomdigbralla